اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

خانواده

میزگرد فارس| امام(ره) گفتند که زنان حق دارند در سیاست دخالت کنند/ تفاوت قوانین حمایت از خانواده قبل و بعد از انقلاب

انقلاب اسلامی ایران به اهدافش رسیده است و دستاوردش همین جوانانی است که مکاتب مختلف و بالاخص غرب را خوب می شناسند اما در بر ابر غرب احساس تحقیر و بدبختی نمی کنند بلکه شعار «ما می توانیم» با امید به ظهور را سر می‌دهند، این حقیقت جنسیت بردار نیست و محدود به ایران هم نمی‌شود و شعاع وسیعی بین آزاد اندیشان دنیا دارد.

میزگرد فارس| امام(ره) گفتند که زنان حق دارند در سیاست دخالت کنند/ تفاوت قوانین حمایت از خانواده قبل و بعد از انقلاب

 گروه خانواده؛زهره سعیدی: میزگرد قانون انگاری حمایتی از شخصیت و حقوق زن در قوانین قبل و بعد از انقلاب اسلامی به مناسبت تقارن میلاد حضرت زهرا(س) و دهه فجر با حضور دکتر رقیه السادات مومن مدیر گروه حقوق دانشگاه امام صادق(ع) پردیس خواهران، دکتر فرزانه سریر، رئیس کمیسیون امور بانوان مرکز وکلا کارشناسان رسمی و مشاوران قوه قضاییه، دکتر فتاح فتاحی، مسئول سازمان بسیج حقوقدانان تهران بزرگ، دکتر کوثر دانش مسئول خواهران سازمان بسیج حقوقدانان تهران بزرگ به مناسبت میلاد حضرت زهرا(س) در خبرگزاری فارس برگزار شد که هر یک از اساتید در ارتباط با دستاوردهای زنان بعد از اسلام، حقوق مدنی زنان پیش و پس از انقلاب اسلامی مطالبی را بدین شرح بیان کردند.

*پویش «مادر می آید» ویژه ولادت حضرت زهرا

دکتر کوثر دانش: یک کار اجرایی که بسیج جامعه زنان کل کشور در این ایام انجام می دهد، پویش «مادر به خانه می آید» است ، تلاش داریم تعدادی از مادران و زنان سرزمینمان که به دلیل جرائم غیر عمد در زندان ها هستند، برای بحث آزادسازیشان اقدام کنیم که به صورت ملی است و به تازگی هم نشستی با مسئولین ندامتگاه شهرری داشتیم و انشالا بتوانیم به مناسبت میلاد با سعادت حضرت زهرا(س) تعدادی از مادران را به آغوش خانواده بازگردانیم.

 

*دستاورد اصلی انقلاب اسلامی در عرصه زنان چه بود؟

دکتر رقیه السادات مومن: در بحث دستاوردهای انقلاب اسلامی در عرصه زنان ابتدا باید به خود دستاوردهای انقلاب اسلامی بپردازیم که اگر این محور مورد توجه قرار نگیرد، منشأ بسیاری شبهات و مسائلی می شود که امروزه در جامعه و خصوصا بین نسل جوانی که انقلاب و ایام جنگ را درک نکرده اند، ایجاد می شود. بنابراین اگر هدف انقلاب اسلامی به رهبری امام خمینی(ره) را مشخص کنیم به تبع آن می توانیم در هر برهه ای سنجشی از دوری یا نزدیکی بدان داشته باشیم و بعد به دستاوردها بپردازیم.

قدم اول این است که زاویه دید خود را مشخص کنیم اینکه الان در دهه فجر شبکه های مختلف و برنامه های متعددی به پیشرفت های علمی، فرهنگی، اشتغال بانوان و ... می پردازند، این نگاه بستری را برای شبهه ای باز می کند که می گوید در ذیل هر حکومتی ما می توانستیم به این دستاوردها برسیم ، حتی در حکومت قبلی هم شاید به این مسائل دست می یافتیم. بنابراین زاویه دید و بیان ما باید نسبت به دستاوردهای انقلاب درست باشد، بحث ما فقط پیشرفت مادی و مفهوم توسعه نیست، اگر مبنایمان را روشن نکنیم بقیه فقط یک صرف ارائه آمار است. من برای مطالعه بیشتر مردم کتاب صعود چهل ساله را معرفی می کنم که بسیار جذاب و همراه با رفرنس های خود غربی ها است که به دستاوردهای انقلاب اسلامی در این چهل سال پرداخته و مقام معظم رهبری هم این کتاب را خیلی مورد تمجید قرار دادند.منابع از این دست زیاد است و ما آنقدر پیشرفت و توفیقات داشتیم که شمارشش ساعت ها وقت می گیرد.

در جهان انقلاب های مختلف صورت گرفته و خیلی از آنها هم با انگیزه عدالت و رفع فقر و مشکلات دیگر ایجاد شده است. قرآن کریم در خصوص فرعون اصطلاح جذابی دارد که برحسب همه زمان ها پاسخگو است، قرآن می گوید که  فرعون قومش را خفیف کرد یعنی سطح فهم، شعور و درک آنها را پایین آورد تا بعد از او اطاعت کردند. یکی از تاکتیک های دشمن دقیقا همین است که ارزش ها را سخیف می کند و بعد آنها را به سخره می گیرد. دشمنان درباره انقلاب اسلامی هم در کتب و رسانه هایشان سطح ارزش ها را پایین می آورند و مثلا می گویند امام می گفت که قرار شده آب و برق مجانی شود اما نشده است. کار با بحث پیشرفت و توسعه اقتصادی نداریم اما اینکه اینها تلاش دارند آرمان ها را سخیف کنند، تاکتیک دشمن است.

*اعتلای کلمه توحید، پرستش خدای متعال نزاع جبهه حق و باطل است

ما هر چقدر از قرآن دور باشیم روزگارمان سیاه خواهد بود، قرآن یک پرده مهمی از ماجرای این جهان برمی دارد و آن نزاع جبهه حق و باطل است ما در همه عرصه ها باید به این امر توجه کنیم وگرنه شکست می خوریم. در ادبیات دینی زیاد بدان توجه شده است مثل کل یوم عاشورا و کل یوم کربلا .در واقع نزاع اصلی در این عالم نزاع بین اعتلای کلمه توحید ، پرستش خدای متعال و پرستش غیر خدای متعال است یعنی اصل دعوا این و ظاهرا هم بدیهی است، تمام انبیا و اوصیا آمده اند تا اصل پرستش خداوند را در عالم جا بیاندازند. نظام طاغوت و کفر دقیقا نقطه مقابل آن قرار دارند.

 

سقف پرواز جبهه طاغوت فقط دنیا است اما قرآن کریم در طول تاریخ مثال می زند تا به اوج این جنگ بین طاغوت و جبهه حق در زمان پیغمبر برسد، حتی در دوره فرعون هم مطرح می کند که چطور مردم، آرزوهایشان را در دنیا تعریف می کنند اما آنها که با فرعون مخالفت کردند به او گفتند که سقف پرواز تو همین دنیاست و تو متصل به غیب نیستی و ما حقیقت را پیدا کردیم و دیگر تهدیدات تو اثرگذار نیست، این یعنی تحول و اعتلای به کلمه حق و مصلح و مومن کسی است که به این مرحله برسد و متصل به غیب شود.

حضرت زهرا(س) یگانه کسی بودند که اتصال ما را به عالم نور برقرار کردند. نور پیامبر(ص) که ساطع شد شیطان به ضجه افتاد که اوجش در غدیر بود ، بعد از آن عده ای آمدند حجاب سقیفه را بر نور ولایت کشیدند، یعنی اسلامی که قرار بود اثرات و ظهور حقانیت دین را به همه عالم برساند، مخفی کردند. قرآن می فرماید که ما الان در عالم ظلمت هستیم و نیاز به نور داریم امام جعفر صادق(ص) نیز می فرمایند که نور امامت از فرزندان فاطمه(س) است که اگر متوسل به این امام شدیم ، رهایی پیدا می کنیم، وگرنه توسل به شرق و غرب و لیبرالیسم و کمونیسم و ... راه نجات نیست..

*شیوه انقلاب امام خمینی(ره) چطور بود که بر دل ها نشست؟

مدتی پیش شبکه افقی در برنامه ای به بررسی انقلاب های جهان مثل انقلاب کوبا، روسیه، فرانسه، چین و ... پرداخت که خیلی جالب بود و نکته داشت، این تحولی که امام خمینی (ره) در قلب ها ایجاد کرد ، شیوه انقلاب ما بود. انقلاب ما برای قشر محدودی نبود بلکه تحولی در همه انسان ها ایجاد کرد که از جنس ساحران زمان فرعون بود که عقول را شکوفا کرد. از اخبار ظهور هم داریم که عقول در آن دوره شکوفا می شود، پس خود امام چه ابتدا و چه اواخر حیاتشان دائم از ابتدا تأکید داشتند که این انقلاب مقدمه ظهور است. ظهور یعنی واللَّیلِ إِذا یغْشی/ والنَّهارِ إِذا تَجَلَّی چون حقیقت در عصر ظهور ظاهر می شود و قبل از آن حقیقت را پوشانده اند. همانطور که حضرت زهرا(س) نگذاشت راه های نور را بپوشانند اگر مجاهدت های ایشان نبود، حجاب سقیفه نور ولایت را می پوشاند.

*غرب در لیبرال دموکراسی ساخته خودش مانده است!

خود غربی ها در کتب شان نوشته اند که پایان دنیا لیبرال دموکراسی است در حالیکه الان خودشان در آن مانده اند، از لحاظ سیاسی و سایر جنبه ها کشورهای مدعی لیبرال دموکراسی دچار اغتشاش و به هم ریختگی شده اند. پس تحولی که به واسطه انقلاب اسلامی ایجاد شد که جنسیت بردار هم نیست، باعث شد که بدون جنگ مسلحانه البته با هر سختی و مجاهدت و شهادت ، یک جوان جان خود را در برابر گلوله گذاشت و جلو رفت و این دستاورد انقلاب اسلامی است. بنابراین جوانان ما شهید حججی و شهید سلیمانی را دستاورد انقلاب بدانند و اگر سایر مکاتب یک شهید حججی تربیت کردند ما حرفی نداریم . اسلام مکتب انسان سازی و تمدن سازی در برابر غرب و تمدن کفر است.

 

نامه ای که حضرت امام به گورباچف نوشتند عجیب است که در آن گورباچف را به توحید دعوت کردند. این تحول و مقیاس بالا است بنابراین انقلاب به اهدافش رسیده است و دستاوردش همین جوانانی است که مکاتب غرب و امکانات و توانمندی هایش را به خوبی می شناسند و آن را انکار هم نمی کنند اما در برابر آن حقیر نیستند و بدان ایمان نمی آورند.  بیشترین آسیب انقلاب آنهایی هستند که در برابر غرب احساس تحقیر و بدبختی دارند و بزرگترین دستاوردها هم آنهایی هستن که با شعار ما می توانیم و امید به ظهور انقلاب را پیش می برند. حال دیگر این حقیقت جنسیت بردار نیست و در جلو بردن این کشتی هم زنان و هم مردان و هم کودکان سهیم هستند و محدود به ایران هم نیست و شعاعش وسیع است هر انسان آزاداندیشی در سراسر جهان و در هر عصری مخاطب خود دارد لذا مقام معظم رهبری نامه می نویسند خطاب به جوانان جهان که همه را به اندیشه و تأمل دعوت می کنند.

*نکته پایانی؟

در نهایت بزرگترین قصه ای که قرآن کریم متعدد بدان می پردازد داستان حضرت موسی(ع) است که سامری می خواهد حقیقت حضرت موسی را با تعبیر خودش به خورد مردم بدهد. نظام تمدن غرب با کلی برنامه ریزی ایستاده که قرائت صحیح از اسلام را با خشونت طالبانیسم و داعش و سازش کاری مثل سعودی ها داشته باشد، اما انقلاب اسلامی ایران هیچ یک از اینها را تأیید نمی کند و در برابر این قرائت های غلط ایستاده و زن را مظهر ضعف، ناتوانی و جنس دومی نمی داند. زن تراز انقلاب اسلامی الگویش حضرت زهرا(س) است که تفریح و شوخی و مسخره بازی بر نمی تابد، بلکه با تمام توانایی خودش جهاد می کند مثل بانوانی که در ایام کرونا برای مردم با یک چرخ خیاطی کار کردند. هر یک از بانوان در هر عرصه و جایگاهی می توانند مکتب و انسان ساز شوند که از ابتدای انقلاب نمونه زیاد داشتیم تا همین الان که تک تک بانوان نمونه هایی از ثمرات انقلاب هستند. پس در عرصه انقلاب همین که نیروهایی مثل شما را می بینیم بزرگترین دستاورد انقلاب را عیان مشاهده می کنیم.

*از مقایسه قوانین حقوقی مربوط به زنان قبل و بعد از انقلاب اسلامی برایمان بگویید؟

دکتر سریر: چهل و دومین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی و آغاز دهه فجر و میلاد بی بی دو عالم و روز زن را تبریک عرض میکنم، امیدوارم همه این توفیق را داشته باشیم که جا پای الگوی زنان جهان قرار دهیم و پیرو حضرت زهرا(س) در تربیت فرزند، فعالیت اجتماعی و دفاع از ولایت و امامت و تمام جنبه هایی که ایشان به عنوان الگوی زن فرهیخته مسلمان مکتب اسلام هستند، قدم برداریم.

در هر جامعه ای که پیام و تعالیم خداوند به درستی دریافت نشود یا اگر دریافت شود، بدان عمل نشود ، آن جامعه یقینا زنان تحت ظلم و ستم قرار می گیرند پس کسی که خالق ماست می داند هر بنده ای چطور راه رشد و تعالی را پیدا می کند.پیش از اسلام ابرقدرتی مثل آمریکای جهان خوار که الان هست، امپراطوری روم بود که آنجا به زن به عنوان انسان اطلاق نمی شد و فقط مردان از مردان ارث می بردند و میراثی برای زنان نبود و مردی که توسط پدرش نهی نشده، جزو وراث قرار می گرفت.

بنابراین زن نه تنها وارث نبود بلکه میراث بود این تنها در روم نبود من ابرقدرت جهان غرب قبل از اسلام را گفتم که مقام معظم رهبری فرمودند در جهان غرب زن میراث بود. البته در ایران، هند و یونان هم وضع به همین منوال بود و بدتر از همه اینها جهان عرب به سرکردگی عربستان صعودی بود چون بتکده در این سرزمین واقع بود، آنها دخترانشان را زنده به گور می کردند و زن را میراث می دانستند.

 

بنابراین در جاهلانه ترین جامعه آن روز اسلام ظهور کرد که دیدگاهش انسانی فارغ از زن و مردن بودن، و خطاب آیات قرآن ایهاالناس بود که اطلاق بر مرد و زن داشت، اما به خاطر قداست خاص و اینکه واحد اجتماع را خانواده تشکیل می دهد یک سری احکام مختص زنان برای خانواده در اسلام تشریح شد و چون ایران قبل و بعد از انقلاب دین رسمی اش تشیع و فقه امامیه است، پس رویکرد قوانین اسلامی داشت که اگر غیر از این بود برای جامعه قابلیت پذیرش نداشت.

در جهانی که مثل اسب و اسلحه، زن را هم به میراث می بردند، نگاه اسلام کرامت به حقوق زن در جامعه شد، تازه جهان غرب که انقدر داعیه حمایت از زن را دارد از قرن هفدهم و هجدهم با شروع انقلاب صنعتی نگاهش به حمایت از زنان برای بهره جستن از توان زنان بر آمد نه نگاه انسانی و با کرامت! قوانینی که قبل از انقلاب حمایت از زن می کرد، قانون ازدواج مصوب 1310 ، برخی قوانین حقوق مدنی مصوب 1313 و قانون حمایت از خانواده مصوب 1346 و 1353 بود که به طور اختصاصی به حمایت از زنان برخواسته بود اما براساس قانون انتخابات مجلس شورای ملی بود.

*دروازه تمدن قبل از انقلاب، محرومیت زنان از شرکت در انتخابات بود

قبل از انقلاب ما دو مجلس داشتیم یک مجلس شورای ملی که اعضایش متخب مردم بودند و دوم مجلس سنا که اعضای آن منتخب شخص شاه بود، به همین دلیل به نمایندگان مجلس سنا، سناتور و نمایندگان ملی، نماینده ملت یا وکیل می گفتند. در حال حاضر ما لفظ وکیل که از اسامی و القاب خداوند است را به وکیل دادگستری که پروانه وکالت از کانون یا مرکز وکلا دارد، اطلاق می کنیم. براساس قانون انتخابات زنان حق انتخاب و رأی دادن نداشتند شاه قبل انقلاب ادعا داشت که به دروازه تمدن بزرگ نزدیک می شود آیا این دروازه محرومیت از شرکت در انتخابات بود؟

در ماده 10  قانون 1304 انتخابات، حق مشارکت اجتماعی و سیاسی به زنان داده نمی شد و براساس ماده 13 همین قانون در سال 1329 هم که قانون انتخابات قبل انقلاب مورد بررسی قرار گرفت، باز هم زنان محروم از شرکت در انتخابات بودند. بعد از انقلاب شکوهمند اسلامی ایران در اصول 2،3،20 و 21 قانون اساسی از تساوی حقوق زن و مرد در همه ابعاد سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی با رعایت موازین اسلامی نام برده شد و در اصل 62 قانون اساسی به صراحت از حق انتخاب کردن و شدن زنان در مجامع تقنینی اعم از مجلس شورای اسلامی، شورای شهر و مجمع تشخیص مصلحت نظام نام برده شده است و اولین قانون انتخابات که در سال 1358 به تصویب مجلس رسید که حق انتخاب شدن و انتخاب کردن را همانند مردان به زنان جامعه ایرانی اسلامی اعطا کردند.

 

در سال 1359 به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی، شورای عالی فرهنگی و اجتماعی زنان با هدف سیاست گذاری در مسائل سیاسی و فرهنگی و اجتماعی زنان و ایجاد زمینه مساعد جهت رشد زنان در این مسیری که عرض شد، پایه گذاری شد و یکی از مصوبات آن که در سال 83 بود منشور حقوق و مسئولیت زنان در نظام جمهوری اسلامی ایران بود. بر روح پرفتوح امام خمینی صلوات که دو جمله کلیدی دارند و همین برای ما کافی است؛  جمله اول خانم ها حق دارند در سیاست دخالت کنند و جمله دوم از دامن زن ، مرد به معراج می رسد. این جملات خیلی معنادار هستند یعنی علاوه بر نقش اصلی زن که تربیتی است ، این نقش به زن واگذار شد چون خلقت زن طوری است که مسئولیت پذیری اش ، ایثار ، انفاق و عشق ورزیدن جزوی از ماهیت وجودی اش است و کسی می تواند تربیت کند که بتواند به راحتی از خود عبور کند، به این علت است که در نظام اسلامی ما زن به خدا نزدیک تر است و پیامبر(ص) می فرمایند که بهشت زیر پای مادران است چون مادری چیزی جز ایثار و گذشت و انفاق نیست. پس بهشت را به بها می دهند نه به بهانه. امام هادی (ع) می فرمایند بهای نفس ما بهشت است و نباید به کمتر از آن بفروشیم.

*رجال در قانون اساسی معنای عام دارد

فقط یک برداشت اشتباه از اصل 115 قانون اساسی وجود دارد که باید رییس جمهور از بین رجال سیاسی ، متدین، مدیر و مدبر انتخاب شود که رجال عام است و ذکوریت در آن اطلاق ندارد مثل «یا ایهاالناس» است. پس قرینه لفظی ندارد که حتما باید رییس جمهور مرد باشد اما این تفسیر شده است. در حالیکه در فقه امامیه هم زن و هم مرد می توانند به درجه اجتهاد برسند در حالیکه این تفسیر هم از دیگر قوا شده است.

*چه تغییراتی قوانین حمایت از خانواده قبل و بعد از انقلاب پیدا کرد؟

در خصوص قوانین حمایت از خانواده قبل از انقلاب دو قانون مصوب 1346 و 1353 بود و آخرین قانون مصوب 1 /12/1391 است. این قوانین نقاط قوت و نقاط ضعفی دارد. به طور مثال قوانین قبل از انقلاب بیشتر تأکیدش بر طلاق، نکاح و بخشی از قواعد ولایت بود. در خصوص نکاح ماده یک قانون ازدواج 1310 بود که می گفت اگر کسی ازدواجی بکند که خود ازدواج، طلاق و رجوع را ثبت نکند به مجازات درجه شش که یک ماه تا شش ماه محکومیت دارد و الان از شش ماه تا دو سال ارتقا پیدا کرده است.

در خصوص ولایت و اجازه جد پدری برای ازدواج در فقه امامیه شرط بر باکره بودن دختر است و سن مطرح نیست همین مورد در آخرین اصلاح قانون مدنی در سال 1370 به وقوع پیوست و ماحصل همه اینها این شد که اگر دختر باکره باشد باید بااذن ولی ازدواج کند حال اگر ولی به هر علتی که غیر مجوه است امتناع کرد در قانون قبل انقلاب دفاتر رسمی ازدواج راجع به موجه بودن یا نبودن ازدواج این دختر تعیین تکلیف می کردند اما در قانون سال 70 گفته شد که دادگاه در این مورد تعیین تکلیف می کند.

در ارتباط با نفقه هم باید گفت که نفقه برای ازدواج دائم است، قبلا اینگونه بود که طرف همه اموالش را به نام دیگران  می زد و تقاضای عسر و حرج می کرد و دیگر مالی نداشت و نفقه و مهریه هم نمی داد، اما اصلاحیه ای که بر قانون اجرای محکومیت های مالی الحاق و اصلاح شد، وضعیت بعد از دادخواست اعسار زوج را در نظر گرفتند نه وضعیت قبل از دادن دادخواست اعسار را و منزل یا هر چیزی که به نام خود مرد هست را مدنظر قرار می دهند. موضوع حضانت هم که انقلاب کرد تا قبل از این مورد می گفت فرزند پسر تا دو سال و دختر تا هفت سال حضانتش با مادر است بعد قانون اصلاح شد و کلا هفت سال دختر و پسر شد اما مصوبه قانون 91 گفت که ملاک رعایت مصلحت و غبطه فرزند اعم از جنسیتش است نزد پدر یا مادریا فرد دیگری بنا به تصمیم دادگاه و با رعایت مصالح شد اما نفقه بر عهده پدر مستمر است.

*حق طلاق چطور تغییر کرد؟

قبل انقلاب براساس قانون مدنی مصوب 1313 ماده 1133 حق طلاق با مرد است و الان هم همین ماده قانونی به این بیان حکم می پردازد اما قانون حمایت از خانواده مصوب 1346 دو شرط گذاشت تا قبل از این هر زمان که مرد اراده می کرد می توانست همسرش را در دفترخانه اسناد رسمی با دادن مهریه و نفقه طلاق می داد. ولی با این قانون شروط رضایت زوجه و صدور گواهی عدم سازش صادر شد یعنی دادگاه اینجا باید تعیین تکلیف کند و اینطور شد که اختیار مطلق طلاق از دست مرد با آن شکل خارج شد و این هم یک قدم مثبت قبل از انقلاب بود که باید عادلانه بدان اشاره کنیم. سایر کارها هم در اصلاحیات قانون مدنی و حمایت از خانواده سال 91 بعد از انقلاب اتفاق افتاد.

نکته بعدی قانون دیگر بعد از انقلاب در جهت حمایت از زنان تصویب شد، منشور حقوق شهروندی و بعد منشورحقوق و مسئولیت زنان در نظام جمهوری اسلامی ایران است. در حال حاضر در مجلس شورای اسلامی قوانین مختص زنان چه از ناحیه اجرا و چه تقنین در حال بازنگری است ، یکی از مواردی همه که بازنگری شد که بنده حقیر هم دست کوچکی در آن داشتم، اصلاح سند نکاحیه و ماده 22 و تبصره 3 ماده 11، اجرای محکومیت های مالی و ماده 4 قانون حمایت از خانواده صورت گرفت و نکته ای که باید بدان توجه  کنیم و غفلت داریم این است، مگر نه اینکه نظام ما اسلامی و دین ما شیعه دوازده امامی است و ما منتظر ظهور منجی عالم بشریت هستیم و تا زمینه ظهور آقا را ایجاد نکنیم، امام زمان (عج) ظهور نمی کند ، خب یکی از اقدامات اساسی در این جهت این است که بر روابط خانوادگی و حقوقی ما در نظام خانوادگی جامعه سنت و عرف حاکم است و به جای اینکه احکام اسلامی حاکمیت داشته باشد؟!

این نکته خیلی مهم است که اگر  ما می گوییم زنی مورد خشونت قرار گرفت ، یاد لایحه حضانت و صیانت زنان در مقابل خشونت می افتیم که بالاخره دولت در تاریخ  ۲۴/۱۰/۹۹ تقدیم مجلس شورای اسلامی کرد و در آن آمده خشونت به زن فقط جسمانی نیست اگر روح و روان زن مورد ازار قرار گرفت و مانعیت برای رشدش ایجاد شد، مرتکب جرم شدیم و در این لایحه جرم انگاری صورت گرفته است و اگر همسر ، پدر، مادر و خانواده شوهر و دوست و ... زن را در فشار روحی و روانی قرار دهد که دست به خودکشی بزند این به عنوان عامر و قتل مورد تعقیب قضایی قرار می گیردو این در لایحه دیده شده است. همه ما به عنوان منتظران حضرت قائم(عج) این را وظیفه خود باید بدانیم که احکام اسلامی را بر روابط خانوادگی ساری و جاری کنیم که اگر این باشد برمیگردم به جمله اولم که در جوامعی که تعالیم الهی را دریافت و اجرا کردند، بر زن ظلم و ستمی روا نشده است.

*پیشنهادی برای تشخیص دادگاه در زمینه حق طلاق 

دکتر فتاحی: امام خمینی (ره) می فرمایند زنان سربازان گمنام هستند. تمام اجراها در گمنانی هست و زنان انشاالله از این هویت بخشی می بایست استفاده کنند. در راستای همه قوت هایی که در راستای حمایت از بانوان انجام شده باز هم برخی نگاه ها زنان را محدود می کند که به نظرم برای همه زنان بدیهی است اما نمی توان گفت که هیچ خلاءی در جایگاه زنان در جامعه نیست نمونه بارز همین است که باید جلساتی برگزار شود تا در آن نقش محوری زنان در جامعه بشری اثبات شود.

یک عزیزی می گفت در اثبات یک حرکت و گفتمان صحیح بیشترین امر کارآمد و موثربودن در کنش های اجتماعی است. در حوزه خانواده و زنان هم به تبعیت از این قاعده کلی اگر  بخواهیم تشخیص دهیم که زنان چه نقشی در جامعه دارند همین که بزرگترین انسان ها با حمایت بانوان به کمالات می رسند، کفایت می کند. مضاف اینکه این مقدمه اصل است و اصل دیگر این است که خود خواهران در شخصیت شناسی همانطور که مقام معظم رهبری هم اشاره کردند در همه حوزه ها رجوع می کنند و از این طریق می بینیم انسان هایی که آنها را می توان الگو بین خواهران شناخت و کمال مطلوب حضرت فاطمه زهرا(س) است. به نظرم کارگروهی نیاز است که برای حمایت از قوانین حمایت از زن و خانواده تشکیل شود.

همین که حق طلاق هنوز در اختیار آقایان است بعضا منجر به زندان های خانوادگی می شود اینکه بیاییم جایگزینی برای آن پیدا کنیم بنده به ذهنم رسید مطلوب ترین جایگزین تصمیم دادگاه بر این حق باشد نه تصمیم زوج یا زوجه، اگر تشکیلاتی ایجاد شود و پیشنهاد داده شود که این حق جستجویی از سوی وکلا صورت بگیرد، مصادیقی که زن ها محدود به این حق شدند و از سوی دیگر هم خصلت هایی مثل حیا و نجابت و عفاف است که باعث می شود اقدام کننده به دنبال گرفتن حقش هم نباشد، بنابراین ما نیاز به ساختار جدید داریم تا این حقوق آقایان منجر به سلب و نفی حقوق ذاتی زنان نشود  و باید بیشتر بدان بپردازیم.

در نهایت انشالله به همت سازمان بسیج حقوقدانان تهران بزرگ به مناسبت ولادت حضرت زهرا و همکاری جامعه سپاه تهران بزرگ یک خیل کثیری از خواهرانی که در زندان ها به سر می برند ، آزاد شوند و به خانواده برگردند که محور خانواده زنان هستند و نبودشان حتما فسادهایی ایجاد می کند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول